هودر؛ روستایی با قدمت ۲۰۰ ساله

60
  • ۰۸ فروردین ۱۳۹۸
  • ساعت ۱:۱۶ ب.ظ
  • 15860 بازدید

قدمت روستای هودر به صدها سال قبل برمی گردد در قدیم الایام این روستا به عنوان مرکز استقرار خوانین و مرکز بخش دستگردان قلمداد می شده است، آثار برجای مانده ازآن دوران همچون برج های بلند، ساخت خانه های مجلل وبا سبک معماری خاص که تقریبا رو به ویرانی است هنوز در چهره روستا مشهود است

 

وضعیت جغرافیایی :

این روستا اولین روستای پرجمعیت بخش دستگردان است که دارای جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ نفر و حدود ۱۵۰خانوار می باشد. روستاهای دهنو توکلی در شمال، دستگردان در شرق، نوک در شمال شرقی، محمد آباد قدیم در جنوب غربی، احمد آباد کلاته در شمال شرقی و منصوریه در جنوب و روستاهای ابراهیم آباد، وکیل آباد و نصرآباد در غرب، این روستا را احاطه کرده اند. ودر کنار جاده اصلی طبس – عشق آباد، بردسکن، کاشمر ،مشهد واقع شده است، آب و هوای روستا گرم و خشک است ومنطقه شرقی این روستا که اغلب بادهای منطقه، از آن سمت می وزد در زمان طاغوت به علت بادهای فراوان و شن های روان تاغکاری شده است، ولی متاسفانه هم اکنون تقریبا رو به تخریب است میزان بارندگی آن بسیار پایین که وجود چند سال متوالی خشکسالی مؤید این مطلب است .

این روستا در ۸ کیلومتری مرکز بخش (شهر عشق آباد) قرار گرفته و جاده ارتباطی روستای مذکور آسفالت می باشد .

شورای اسلامی و دهیاری روستا تلاش فراوانی در جهت ایجاد فضای سبز روستا انجام داده که نتایج آن در به ثمر نشستن بیش از ۳۰۰۰اصله درخت هویداست . علاوه بر این امکانات رفاهی و تفریحی ویژه کودکان در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع ودر کنار جاده اصلی عشق آباد به طبس فراهم و اطراف آن نیز درختکاری گردیده است .

 

وضعیت اقتصادی :

اکثر اهالی روستا به کشاورزی مشغول می باشند و اندکی نیز به شغل های متفرقه همچون فرهنگی، خدماتی، دولتی و دامداری مشغولند.عمده محصولات کشاورزان گندم، جو، کنجد، زیره سبز، سیر، زعفران است و در فصل تابستان نیز محصولاتی نیز مانند هندوانه و خربزه و …….. کشت و به بازار عرضه می شود. دامداری در این روستا سنتی بوده و غالبا در کنار کشاورزی نیز دامداری انجام می گیرد. گوسفند، بز، گاو و شتر از عمده ترین حیوانات مشمول نگهداری دامداران است .

 

امکانات موجود روستا :

روستای هودر دارای خانه بهداشت، فروشندگی مواد نفتی و مصرف، پایگاه بسیج برادران و خواهران، مرکز مخابرات، دفتر ict و پست بانک، نمایندگی ماهان گاز، مسجدکنار راهی، صندوق قرض الحسنه، کتابخانه عمومی، نانوایی ماشینی، شرکت تعاونی کشاورزی بهار کویر، دبستان ابتدایی و … می باشد که علاوه بر سرویس دهی به اهالی روستا، اهالی روستاهای هم جوار را نیز سرویس دهی می نماید .

در حال حاضر طرح هادی روستا توسط بنیاد مسکن محترم انقلاب اسلامی شهرستان طبس در حال اجرا می باشد. که بعد از اجرای طرح فوق یقینا و بدون شک چهره روستا عوض و با توجه به ساختار تقریبا فنی و مهندسی چهره روستا دگرگون خواهد شد .

لازم به ذکر است که روستای هودر در سال ۱۳۵۰ بر اثر سیل تخریب گردیده که توسط دولت وقت خانه هایی در حدود ۴۰ متر ساخته و در اختیار اهالی قرار گرفته است .

در ضمن توسط اداره محترم منابع طبیعی پارک جنگلی در روستای مذکور در دست اجراست که تحقق این امر در جلب مسافرین خسته مسیر فوق الاشاره برای رفع خستگی تاثیری دو چندان خواهد داشت

گشت و گذر در کوچه پس کوچه های هودر انسان را به سفر دعوت می کند. این بار سفری در تاریخ .

فاصله از طبس : ۱۰۰ کیلومتر

آدرس : جاده طبس – عشق آباد ( ۵ کیلومتر قبل از عشق آباد (

امکانات : به دلیل نزدیک بودن هودر به عشق آباد امکانات لازم همانند مواد غذایی موجود است

 

 

ویدئو معرفی روستا هودر طبس

 

 

منبع : دانشنامه طبس گلشن

سید حمید سجادی

همیشه آرزو داشتم یک مرجع گردشگری برای شهرستان طبس می بود تا علاوه بر معرفی مناطق تفریحی و گردشگری ، توریست ها و مسافرین عزیزی که به این شهرستان سفر می کنند با کمترین هزینه در این شهر اقامت کنند و خاطرات خوبی از این شهر داشته باشند. آن آرزو، اکنون، " وب سایت طبس گردی " نام دارد.

خبر های مرتبط


نظرات


احترام السادات مرتضوی

۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۵ ب.ظ

با سلام وخدا قوت ،فیلم وعکسهای مربوط به روستای هودر رو دیدم،خیلی جالب ودیدنی وعالی بود.خیلی خیلی دلم میخواد که به طبس وهودر بیام،با توجه به اینکه پدر بزرگم بنام سید غریب هم در روستای هودر دفن شده،طبق گفته مرحوم مادربزرگم و مرحوم پدرم در سال ۱۳۲۴با قافله ای از روستای خودشون که توابع اصفهان هست حرکت میکنند ودر راه پدر بزرگم بدلیل خون دماغ شدن شدید در هودر دفن میشه ومادر بزرگم با سه فرزمدش به روستای خودشون بر میگردن،البته چند سال پیش برادرانم اومدن به هودر،ولی من خودم هنوز نتونستم بیام