سرند و ماودر بهشت گمشده ای در دل کویر

68
  • ۰۸ فروردین ۱۳۹۸
  • ساعت ۲:۴۳ ب.ظ
  • 19185 بازدید

این دو روستا که جدا از هم و به فاصله حدود ۶ کیلومتر می باشند همواره با همدیگر نام برده می شوند. پس از طی جاده خاکی طولانی بدر ابتدا به روستای سرند وارد می شویم. روستایی زیبا ، آباد و سرسبز. عمده محصول آن آلبالو می باشد. بطوریکه همه ساله از کارخانه های مواد غذایی استان خراسان جهت خرید این محصول به روستای سرند مراجعه می نمایند.

روستای مودر کوچک تر از سرند بوده و در طبس برنج آن معروف است. این دو روستا در تابستان دارای آب و هوای معتدلی بوده و مکانی مناسب برای طبیعت گردی و کوهنوردی می باشد.

فاصله از طبس : ۸۵ کیلومتر

آدرس : جاده طبس – دیهوک – جاده فرعی (جنب کارخانه خاک نسوز)

نکته : جاده فرعی خاکی است

امکانات : به همراه بردن آب و مواد غذایی – چادر جهت شب مانی – وسایل کمک های اولیه

 

روستای سرند شهرستان طبس و میوه های تابستانه‌اش آنقدر معروف است که پای دلالان میوه را به این روستای کوچک بازکرده و محصول با کیفیتش را به یک سوم قیمت خریداری می‌کنند و در بازارهای کرمان و تهران به فروش می‌رسانند.

سرند روستایی که در ۹۰ کیلومتری طبس و ۶۰ کیلومتری دیهوک واقع شده و جمعیتی بالغ بر ۲۳۲ نفر در قالب ۵۱ خانوار دارد که شغل اکثر ساکنان دامداری و باغداری است.

خرداد ماه فرصتی مناسب برای حضور گردشگران و مسافران به روستای زیبای گردشگری است تا علاوه بر اینکه از فضای زیبا و جذاب روستای کویری استفاده کنند به تماشای صحنه هایی بی بدیل از انواع میوه های درختی و البته خوردن و خرید این محصولات بپردازند.

میوه هایی شامل البالو، زردالو، گوجه سبز، گیلاس و سیب  از محصولات باغی این روزهای روستای سرسبز سرند است.

روستایی چهار فصل با پرورش انواع میوه ها

در این روستا با آب و هوای چهار فصل عمده محصولات باغی زمینه پرورش دارند به طوریکه انواع سیب، گلابی و به، گیلاس، آلبالو، آلو، هلو، زردآلو، شلیل و… در  تولید می‌شود.

 

بازدید ۳۰ هزار گردشگر از روستای سرند

بازدید سالانه ۳۰ هزار گردشگر از روستای سرند : بیشترین بازدیدها در فصل بهار و تابستان است که به دلیل خرید همین میوه با کیفیت و طبیعت زیبای روستا سفرها انجام می‌شود.

روستای سرند یکی از روستاهای هدف گردشگری خراسان جنوبی است که اقلیمی کوهستانی و معتدل دارد.

 از جمله جاذبه های گردشگری اعم از تاریخی و طبیعی وجود آبشار، چشمه و سد تاریخی در پایین دست روستا، غار جمال و چاه زغال در کوههای اطراف روستا است.

کاشت برنج در این روستا در حدود ۱۰-۱۵ سال قبل انجام می‌شد که برنجی بسیار مرغوب و با کیفیت بنام دم سیاه هندی بود.

ولی متاسفانه به دلیل کمبود زمین و خشکسالی های مداوم چشمه‌ها بسیار کم اب شد وهم اکنون به دلیل خشکسالی‌ها آب دهی چشمه‌ها و منابع آبی روستا کاهش پیدا کرده است که باعث شد برنج یا همان شالی که نیاز به اب زیادی داشت از چرخه کشاورزی کشاورزان روستای سرند حذف شود.

هم اکنون به جای اکثر زمین هایی که برنج کاشت می‌شده است باغداری انجام می‌شود .

شاید به واقع بتوان گفت این روستا که بسیار زیبا و در دل کوه قرار گرفته آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و بی مهری به این بهشت گمشده کویر مردمان مهربان و مهمان نوازش را می‌رنجاند و امید است ظرفیت های بالقوه این روستا در بخش گردشگری و کشاورزی مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

برای مشاهده مسیر طبس به روستای سرند و ماودر بر روی تصویر زیر کلیک کنید تا مسیر در نقشه گوگل برای شما نمایش داده شود

سید حمید سجادی

همیشه آرزو داشتم یک مرجع گردشگری برای شهرستان طبس می بود تا علاوه بر معرفی مناطق تفریحی و گردشگری ، توریست ها و مسافرین عزیزی که به این شهرستان سفر می کنند با کمترین هزینه در این شهر اقامت کنند و خاطرات خوبی از این شهر داشته باشند. آن آرزو، اکنون، " وب سایت طبس گردی " نام دارد.

خبر های مرتبط


نظرات


علی

۱۱ آذر ۱۴۰۲ در ۵:۲۸ ب.ظ

غار جمال کجاست؟