روستای زیبای عرب اباد ( قلعه تاریخی هفت برج)

56
  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۸
  • ساعت ۱۱:۴۰ ق.ظ
  • 18389 بازدید

روستای عرب آباد یکی از روستاهای بخش دیهوک است که درفاصه ۳۵کیلومتری از دیهوک قرار گرفته است .آثار باستانی این روستا حاکی از قدیمی تر بودن این روستا دربین روستاهای دهستان کویر می باشد.

قلعه این روستا با داشتن هفت برج ودوصحن جدا از همدیگر نا امن بودن منطقه را از هجوم غارتگران نشان می دهد که برای در امان ماندن خود با سختی زیاد بنا نموده اند . دور این قلعه خندق بزرگی وجود دارد که درون آن را از آب پر می کردند تا کسی به آن نزدیک نشود .محل درب ورودی آن بوسیله تخته وچوب حفاظت می شده وهنگامی که کسی می خواست وارد قلعه شود چوبها را بر می داشتند . درب ورودی قلعه از چوبهای بسیار مقاوم وبوسیله آهن به هم متصل است .پس از آنکه افراد وارد قلعه می شدند پشت درب آن سنگ بسیار بزرگی جهت محکم بسته شدن درب قرار می داند .بالای در اتاقی دارد که جهت نگهبانی از درب وریختن آتش ویا سنگ هنگام نزدیک شدن دشمن به درب شاخته شده است .یکی دیگر از برجها مخصوص زندانی نمودن دشمن ساخته شده که دارای اتاقی تاریک است .

 

دورتا دور دیوار از طرف داخل قلعه نشانه هایی محل راه رفتن نگهبانان وجود دارد. آب به صورت چاه وقنات از داخل آن عبورمی کرده که برای مصرف افراد وچهارپایان بوده است .آون بزرگی که جهت آرد دانه های گندم ،جو وارزن برای پخت نان از آن استفاده می شده است در قلعه وجود دارد .دیوارهای بسیار بزرگ این قلعه سد بزرگی بر روی دشمنان این منطقه بوده که هرگز دشمنان قادر به آمدن داخل آن نبودند ، وهمچنین اتاقهایی با نقوش گچ وچوب درآن وجود داشته که نمایی از هنر مردم آن زمان می باشد .

امیدواریم که با همت مسئولین از تخریب بیشتر دیوارها جلوگیری شود واین قلعه بازسازی شود.

شهیدعباس زنگویی – تنها شهید روستا

در سال ۱۳۴۴چشم به جهان گشود در مدرسه روستا به درس خواندن مشغول بود. نوجوانی سر به زیر و ارام که همه او را دوست می داشتند و در خانواده ای که پدر و مادر ی ساده و از راه کارگری روزی خود وبچه ها را تهیه می کردند این جوان با مسافرت به همه جای ایران و آشنایی با مناطق مختلف ؛ زرنگ و چالاک شده بود و از عکسهای امام و اعلامیه های آن بزرگوار با خبر و اگاه می شد و کم کم در میان انقلابی ها جای خود را باز میکرد بسیار مردم او را دوست می داشتند با پیروزی انقلاب وجنگ تحمیلی خود را آماده مبارزه با دشمن وطن نمود و پس از مبارزه در جبهه های حق علیه باطل نامبرده در جبهه فاو به درجه شهادت رسید و در سال ۱۳۶۴نامش در میان جوانان بزرگ قرار گرفت و برای همه امید به زندگی می بخشید و گلزا این شهید والامقام امروز گلی از گلزار شهادت در میان روستا سر مشق همه جوانان است .

 

 

مسیر طبس به عرب آباد

طول مسیر : ۱۱۳ کیلومتر

زمان سفر : ۱ ساعت و ۲۳ دقیقه

 

برای مشاهده مسیر طبس به روستای عرب آباد بر روی تصویر زیر کلیک کنید تا مسیر در نقشه گوگل برای شما نمایش داده شود

 

سید حمید سجادی

همیشه آرزو داشتم یک مرجع گردشگری برای شهرستان طبس می بود تا علاوه بر معرفی مناطق تفریحی و گردشگری ، توریست ها و مسافرین عزیزی که به این شهرستان سفر می کنند با کمترین هزینه در این شهر اقامت کنند و خاطرات خوبی از این شهر داشته باشند. آن آرزو، اکنون، " وب سایت طبس گردی " نام دارد.