روستای تاریخی اصفهک

61

بافت تاریخی اصفهک در ۳۸ کیلومتری جاده طبس به دیهوک قرار دارد
این روستا در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۵۷ تخریب گردید ولی هنوز زیبایی خود را حفظ کرده است.
مسافرینی که مسیر دیهوک به طبس را طی می نمایند از کنار این مکان می گذرند. سرسبزی اطراف آن پس از عبور از خشکی کویر بر جذابیت های روستا افزوده است.

وجود تک درختان خشکیده در میان روستای مخروبه و در پس زمینه وجود چند ردیف نخل سرسبز و در پس آن کوه صحنه بدیعی را آفریده است. با گشت و گذار در میان روستای قدیمی اصفهک انسان به تاریخ سفر می کند . به حیاط هایی که هنوز کفش های جفت شده ای در جلو اتقهایش قرار دارد. خانه ها انسان را به گذشته دعوت می کند.
خانه‌های روستا، اغلب در یک طبقه با سقف گنبدی، نورگیر و در و پنجره‌های کوچک ساخته شده‌اند. خانه های قدیمی اغلب با خشت و گل ساخته شده اند .
دران مجموعه تاریخی حمامی خزینه ای قرار دارد که توسط میراث فرهنگی ترمیم شد.این حمام از معماری کویری متأثر شده و با مصالحی همچون خشت و گل ساخته شده است.

 

سرگذشت روستا پس از زلزله

سال ۱۳۵۷ یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ طبس بود. سالی که قدرتمندترین زلزله‌ی تاریخ ایران با قدرت هفت ریشتر اتفاق افتاد و بسیاری از روستاهای طبس را به ویرانه‌ای از خاک تبدیل کرد. شدت این زلزله به قدری بود که بسیاری از اجساد هرگز پیدا نشدند. روستای اصفهک نیز از این آسیب‌ها در امان نبود. اما بر خلاف دیگر روستاهای خشتی که به طور کامل تخریب شده بودند، این روستا بخش زیادی از بافت خود را حفظ کرده بود. مردم روستا پس از زلزله تصمیم جمعی عجیبی گرفتند. این تصمیم ساخت روستایی در مجاورت روستای نیمه تخریب شده به جای بازسازی خانه‌های خشتی بود و باعث شد که امروزه بخش آسیب دیده، به مکانی تاریخی برای بازدید از معماری خشتی ایرانی تبدیل شود.

 

جاهای دیدنی روستای اصفهک طبس

روستای اصفهک طبس با وجود مساحت کم و جمعیت اندک، قدمت زیادی دارد. این را می‌توان از سبک روستا و آثار تاریخی به جا مانده در آن فهمید.

آرامگاه آقا سید حسین ( امامزاده زرگ)

این امامزاده از بناهای تاریخی روستا است با صحن گلی بسیار کوچک، گنبدی کاه گلی و تعدادی پنجره‌ی مربعی شکل. این امامزاده امروزه مسجدی برای برگزاری نمازهای مردم روستا است.

یکی از جاذبه‌های مناطق کویری ایران، دیدن آسمان پر ستاره‌ی آن در شب است. روستای اصفهک طبس نیز از این قاعده پیروی کرده و یکی از زیباترین آسمان‌های شب را پیش روی شما به نمایش می‌گذارد. کمی بعد از ساخت روستا پس از زلزله، رصدخانه‌ای کویری در این منطقه ساخته شد که شامل سه دیوار آجری با دایره‌هایی هم مرکز هستند. این رصدخانه از غروب آفتاب پذیرای گردشگران است تا پهنه‌ی زیبای آسمان کویر را تماشا کنند.

 

چه زمانی به این روستا سفر کنیم؟

سفر به مناطق کویری یکی از پر طرفدارترین سفرها در فصل‌های سرد است. برای اینکه بتوانید از زمان روز خود برای گشت و گذار در این منطقه استفاده کنید، بهترین زمان سفر از اواخر پاییز تا اواخر زمستان خواهد بود.

 

کجا اقامت کنیم؟

تا چند سال پیش خبری از مکان اقامتی در روستای اصفهک طبس نبود و گردشگران ناچار بودند که لوازم کمپینگ با خود به همراه داشته باشند. اما اگر شما مسافر این روستای زیبای تاریخی هستید می‌توانید سری به اقامتگاه بوم‌گردی اصفهک بزنید. این اقامتگاه امکانات رفاهی مناسبی مانند رستوران، سرویس بهداشتی و حمام دارد و علاوه‌بر آن می‌توانید شب مانی در چهاردیواری خشتی را نیز تجربه کنید.

 

فرهنگ روستای اصفهک طبس

امروزه از اهالی روستا تنها جمعیت اندکی باقی‌مانده است. با این وجود هنوز هم می‌توان فرهنگ زیبای روستایی را در میان اهالی دید. علاقه به موسیقی محلی، لباس‌های رایج سنتی و مشاغل روستایی بافت روستا را با همان فرهنگ زیبا حفظ کرده است. اگر مسافر این روستا هستید می‌توانید از خرما و زعفران محلی اهالی برای سوغات خریداری کنید.

 

سید حمید سجادی

همیشه آرزو داشتم یک مرجع گردشگری برای شهرستان طبس می بود تا علاوه بر معرفی مناطق تفریحی و گردشگری ، توریست ها و مسافرین عزیزی که به این شهرستان سفر می کنند با کمترین هزینه در این شهر اقامت کنند و خاطرات خوبی از این شهر داشته باشند. آن آرزو، اکنون، " وب سایت طبس گردی " نام دارد.

خبر های مرتبط


نظرات