‌روستای خرو( خور )

31

روستای خرو در ۲۵ کیلومتری شمال شرق طبس با اقلیم ییلاقی در منطقه‌ای کوهستانی واقع و دارای امکانات اقامتی و رفاهی مناسب است. از جاذبه‌های مهم این روستا قلعه خرو، طاق شاه‌عباسی، چشمه آب‌گرم معدنی مرتضی‌علی، چشمه جعفری، درخت سرو کهن سال و خانه گبر است. مبدا آبی که اغلب مزارع و باغات طبس را مشروب می‌کند و از طریق نهر آبی به طبس منتقل می‌شود از این ناحیه منشاء می‌گیرد.

سرو های روستای خرو از میراث‌ طبیعی طبس است که بیش از هزار سال عمر دارد.

ارتفاع این درخت حدود ۲۵ متر، محیط تنه در ارتفاع ۵/۱ متری ۵/۶ متر و عمر آن بیش از هزار سال تخمین زده می‌شود.

 

با توجه به تعریف اثر طبیعی یعنی اثری که غیرقابل تقلید و غیرقابل جانشین باشد و همچنین قدمت درخت و مجاورت آن با قلعه قدیمی خرو، این درخت به عنوان اثر ملی شناخته می‌شود.

قلعه خرو را از دیگر آثار تاریخی دیدنی روستای خرو طبس معرفی کرد و بیان داشت: این قلعه که مربوط به دوره صفوی است از قلوه سنگ، برفراز تپه‌ای مشرف به روستاهای خرو علیا و خرو سفلی با میدان دید وسیع بنا شده است.

قلعه خرو یک قلعه دفاعی با اندازه ۱۸ در ۲۱ متر و دیوارهایی با پهنای ۲ متر است که در هر چهار گوشه آن برجی ساخته شده است. قیصری عنوان داشت: احتمالا با توجه به نزدیکی قلعه به باغ دلگشا که باغ حاکم طبس بوده است، بعید به نظر نمی‌رسد که این قلعه مورد استفاده حاکم طبس و خانواده وی در هجوم‌ها بوده است. وی گفت: قلعه روستای خرو طبس به شماره ۲۱۶۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


وب سایت طبس گردی مرجع گردشگری شهرستان طبس

ما را در تلگرام دنبال کنید TabasGardi@

سید حمید سجادی

همیشه آرزو داشتم یک مرجع گردشگری برای شهرستان طبس می بود تا علاوه بر معرفی مناطق تفریحی و گردشگری ، توریست ها و مسافرین عزیزی که به این شهرستان سفر می کنند با کمترین هزینه در این شهر اقامت کنند و خاطرات خوبی از این شهر داشته باشند. آن آرزو، اکنون، " وب سایت طبس گردی " نام دارد.

خبر های مرتبط


نظرات


حسین

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۹:۳۷ ق.ظ

سلام
در سفر به روستای خرو خیلی متاسف شدم که در قرن ۲۱ بجای پیشرف کردن روستای خروشاهد بودم که سالمندانی که برای دیدن چشمه امده بودند با دلی ناامید برمی گشتند چون که توان بالا پایین رفتن از پله ها را نداشتند.
مسئولین امر به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک می کنند .عوض اینکه به جاده چشمه سروسامان بدهند جاده را می بندند
بجای این کار سرمایه گذار جذب کنید به پارکینگ پایین سروسان بدهید حق پارکینگ بگیرید به سالمندان اهیمیت بدهید.
قرن ۲۱ قرن مسدود کردن جاده نیست قرن استفاده از امکانات است
باتشکر.