روستای ازمیغان ، دیار نخل و شالیزار

48
  • ۰۱ فروردین ۱۳۹۸
  • ساعت ۳:۰۶ ب.ظ
  • 14667 بازدید

ازمیغان از جمله روستای نمونه گرشگری استانی می‌باشد که در ۴۸ کیلومتری شمال شرق شهرستان طبس واقع شده است این روستا منطقه‌ای است کوهستانی که دارای اقلیمی معتدل کوهپایه ای و ییلاقی می‌باشد و از توابع بخش مرکزی است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری ازمیغان اعم از طبیعی و تاریخی و مفاخر روستا، مزار سید محمد بن جعفر طیار ،تخت عروس و آبشار قدمگاه و دو خط نوشته ی شبیه عربی احتمالا از دوره ی محمد بن جعفر طیار و گونه های گیاهی وحشی چون درخت انجیر کوهی با ارتفاع ۲۰ متر و قدمت ۳۰۰ ساله می باشد

بافت تاریخی ازمیغان با آمیزه ای از شکوه معماری بومی در قسمت جنوبی روستا، در دامنه کوهستان و در جوار مزارع، کشتزارها و باغات شکل گرفته است.

در فاصله ی ۵ -۶ کیلومتر بالا دست و پایین دست روستا دو قلعه قدیمی وجود دارد که اهالی آنها را قلعه دختر می‌نامند.

از جاذبه‌های روستایی و باغات تا شالیزارها، نخل‌های به بارنشسته از دامنه‌های ییلاقی تا چشمه‌های گوارا و زلال، از بافت قدیمی با معماری بومی با یادمان‌های تاریخی و فرهنگی و غیره همه و همه از مجموعه‌های جذاب برای گردشگران محسوب می‌شود

ازمیغان یا به قول اهالی روستا ازمیغون از معدود روستاهایی است که دارای رودخانه دائمی در دل کویر است. آب این رودخانه ها بیشتر به مصرف کشاورزی می رسد.

 

مسیر گردشگران در شالیزارها و از کنار رودخانه دائمی زیبا و با آب زلالی است که به سنگهای سفیدی به تخت عروس ختم میشود

این روستا از لحاظ تنوع گیاهی نیز در سطح استان یزد و کشور نمونه است به نحوی که در این روستا علاوه بر محصولات جالیزی نخل و مرکبات و سایر میوه های هر فصل، برنج نیز تولید می شود.

برنج چمپا نام برنج خوش‌طعم و خوش‌عطر این روستای کویری است. شرایط آب و هوایی و بهره مندی این روستا از رودخانه های دائمی، شرایط کشت برنج و خرما در اراضی در کنار یکدیگر را فراهم آورده است.

مزار محمدبن جعفر طیار
قدمت : قدمت مزار اصلی و اولیه در اول ورود اسلام به ایران بوده است. سال ۳۰ ه. ق . اما این بنا در طول تاریخ بارها از بین رفته و بازسازی شده. از جمله زلزله سال ۵۷ طبس که آن را به کلی خراب کرد و اکنون بنای تازه ای بر روی مزار ساخته شده است

 

سید حمید سجادی

همیشه آرزو داشتم یک مرجع گردشگری برای شهرستان طبس می بود تا علاوه بر معرفی مناطق تفریحی و گردشگری ، توریست ها و مسافرین عزیزی که به این شهرستان سفر می کنند با کمترین هزینه در این شهر اقامت کنند و خاطرات خوبی از این شهر داشته باشند. آن آرزو، اکنون، " وب سایت طبس گردی " نام دارد.

خبر های مرتبط


نظرات