کاروانسرای کلمرد طبس

46

اقامتگاه بوم‌گردی کاروانسرای کلمرد، معروف به رباط کلمرد، به‌عنوان بزرگ‌ترین اقامتگاه بوم‌گردی استان خراسان جنوبی، در فاصله‌ی ۸۰ کیلومتری شهر طبس واقع است.

این کاروانسرا، هم از جاده‌ی طبس – اصفهان و تهران و هم از جاده‌ی طبس – یزد قابل دسترسی است اما چنانچه از مبدأ طبس قصد عزیمت به این مکان را دارید، مسیر جاده‌ی طبس – اصفهان و تهران بهتر و کوتاه‌تر است و این مسیر پیشنهاد می‌شود.

کاروانسرای کلمرد طبس در یک منطقه‌ی کویری بکر و دست نخورده و محیطی کاملاً آرام و به دور از آلودگی صوتی واقع شده که با برخورداری از آسمانی صاف و بدون آلودگی نوری، برای رصد آسمان نیز بسیار مساعد است.

این کاروانسرا که به‌عنوان بکرترین کاروانسرای کویر مرکزی ایران شناخته می‌شود، در مجاورت ماسه‌زارهای کویر حلوان (مناسب برای کویرنوردی) و ارتفاعات جعبه‌ای (مناسب برای کوهنوردی و صخره‌نوردی) قرار دارد و محیطی مناسب نیز برای تحقیقات زمین‌شناسی است.

 

کلمرد که قدمت قاجاریه و عباسی دارد، دارای دو کاروانسرای قدیم و جدید در کنار یکدیگر است که کاروانسرای قدیم ۲۰۰ سال قدمت دارد و اکنون از پای افتاده و فقط آثاری از آن برجای است، اما کاروانسرای جدید با ۱۲۰ سال عمر، کاملاً سالم است و حالا پس از مرمت‌های اساسی، به یک اقامتگاه بوم‌گردی مجهز تبدیل شده است.

کاروانسرای کلمرد که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده، پیش‌تر در مسیر اصلی طبس – تهران و طبس – یزد واقع بوده اما اکنون با تغییر مسیر جاده، در کنار راهی کم‌تردد قرار گرفته و همین موضوع، شکوه و تنهایی خاصی به این مکان بخشیده است که می‌توان با سفر به آن‌جا، از سکوت و بی‌کرانگی کویر لذت برد.

از جمله ویژگی‌های این بنای تاریخی می‌توان به بلندای یکسان آن در دور تا دور بنا، برخورداری از بادگیر و ایوانچه‌های متعدد در خارج و داخل بنا، اجاق‌ها و بخاری‌های دیواری و آجرفرش پشت‌بام اشاره کرد.

اقامتگاه بوم‌گردی کاروانسرای کلمرد علاوه بر واقع شدن در فضای منحصربه‌فرد کویر با چشم‌اندازی زیبا، دارای امکانات رفاهی متعددی از قبیل سوئیت‌های اقامتی و رواق‌های باصفا، سفره‌خانه‌ی زیبا با غذاهای سنتی و دم‌نوش‌های گیاهی، آشپزخانه با تمامی تجهیزات، سرویس بهداشتی و حمام، حوض و آبنما، فضای سبز و… است.

 


وب سایت طبس گردی مرجع گردشگری شهرستان طبس

ما را در تلگرام دنبال کنید TabasGardi@

سید حمید سجادی

همیشه آرزو داشتم یک مرجع گردشگری برای شهرستان طبس می بود تا علاوه بر معرفی مناطق تفریحی و گردشگری ، توریست ها و مسافرین عزیزی که به این شهرستان سفر می کنند با کمترین هزینه در این شهر اقامت کنند و خاطرات خوبی از این شهر داشته باشند. آن آرزو، اکنون، " وب سایت طبس گردی " نام دارد.

خبر های مرتبط


نظرات