سفری به کویر زیبای حلوان

51
  • ۰۷ فروردین ۱۳۹۸
  • ساعت ۶:۴۴ ب.ظ
  • 15512 بازدید

کویر حلوان از کویرهای بسیار زیبای ایران است که در استان خراسان جنوبی واقع شده. این کویر زیبا از شمال به کویر مرکزی ایران و ارتفاعات پیر حاجات طبس و از جنوب به مسیر ارتباطی خور – طبس منتهی می گردد. سمت شرقی این ریگزار را ارتفاعات عاشقان محدود کرده و سمت غربی آن به دریاچه نمک واقع در شهرستان خور و کویر مرکزی ایران می رسد.

 

نام کویر حلوان از روستایی به همین نام در حاشیه شرقی کویر گرفته شده است و دلیل شهرت آن اهمیت روستای حلوان از بعد گردشگری و استقبال گردشگران از آن است. این روستا خرمای بسیار مرغوبی دارد و علاوه بر آن سبک زندگی در کویر و ساختار بومی روستا است که توجه گردشگران را به خود جلب کرده است به طوری که در گذشته از مهمترین روستاهای منطقه طبس بوده و در حال حاضر پنج برج نگهبانی در این روستا پابرجا است که دلیل وجود این برج های نگهبانی می توانسته اهمیت این روستا به عنوان مسیر مهم گذری کاروان ها در گذشته باشد. کاروان هایی که در مسیر شرق تا غرب از حلوان به سمت عروسان، عباس آباد و خور عبور می کردند.

 

حلوان یکی از بکرترین کویرهای ایران است. این ریگزار که در  ناحیه شرقی و شمالی آن، باتلاقهای نمکی و رسی کویر مرکزی و دریاچه نمک خور به چشم می خورد. یکی از بهترین نقاط طبیعت برای تجربه  آرامش و بازدید از آسمان زیبای شب است.

پوشش گیاهی حلوان بسیار غنی از گیاهان نواحی استپی و ماسه ای است؛ قیج، درمنه، تاغ، دم گاوی، بادام کوهی، اسکنبیل، شور بیابانی و گز پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می دهد.

 

از حیث گونه های جانوری و حیات وحش هم می توان به گونه هایی چون انواع مار و عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک،  زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پا مسواکی و موش صحرایی اشاره کرد.

 

مسیر دسترسی به کویر حلوان

نزدیکترین شهر به کویر حلوان شهر طبس است. خوشبختانه این شهر هم فرودگاه دارد و هم ایستگاه راه آهن.  به وسیله اتوبوس هم می توان به حلوان سفر کرد. فاصله فرودگاه طبس تا روستا و کویر حلوان ۸۹ کیلومتر و فاصله ایستگاه راه آهن طبس تا روستای حلوان حدود ۷۸ کیلومتر است. از پایانه مسافربری هم تا روستای حلوان حدود ۸۲ کیلومتر راه است. خلاصه اینکه با هر وسیله ای که به طبس سفر کرده باشید و در هر نقطه از این شهر که باشید حدود یک ساعت تا روستا و کویر حلوان فاصله دارید.

مسیر دسترسی طبس به کویر حلوان از جاده ای با چشم اندازهای بیابانی بسیار زیبا می گذرد که در نوع خود تجربه بی نظیری است.

کجا اقامت کنیم؟

اقامت در حلوان به دو صورت ممکن است، می توانید در روستای حلوان به اقامتگاه بومگردی ستاره کویر حلوان مراجعه کنید و با تجربه شبی در خانه ای کویری و غذاهای بومی، تجربه دلچسبی در حلوان به دست آورید. اقامتگاه بومگردی ستاره کویری حلوان به سبک خانه های متناسب با اقلیم کویر ساخته شده است. این خانه حوضی بزرگ در میان دارد که سه طرف آن را اتاق هایی با پنجره های زیبا محصور کرده و در یک طرف حیاط سرویس های بهداشتی  ساخته شده است.  غذاهای بومی، گشت های نواحی کویری و  مناطق اطراف با راهنمای محلی، بازی های محلی، شب نشینی دور آتش، رصد آسمان و ده ها برنامه دیگر را می توانید با اقامت در  ستاره کویر حلوان تجربه کنید.

 

یک روش دیگر هم برای اقامت در حلوان این است که به دل کویر بزنید و شب را زیر نور ستاره ها و کنار آتش کمپ بر پا کنید.  البته یادتان باشد که اگر چنین نیتی دارید حتما از افراد محلی که کویر را به خوبی می شناسند راهنمایی بخواهید و یا با استفاده از GPS مسیر روستا تا منطقه کمپ و شب مانی تان را ثبت کنید که برای برگشت دچار مشکل نشوید.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به حلوان از اواخر پاییز تا اوایل بهار است که هم هوای خنکی دارد و هم احتمال مواجه شدن با حیوانات کویری و گزش مار و عقرب کمتر است. در این فصل حتی می توانید شبتان را به آرامی  در دل کویر اتراق کنید.

گردشگری مسئولانه

گاهی دیده می شود که گروه هایی با عنوان طبیعت گرد وارد مناطق کویری شده و با اتراق در روستاهای کویری و کمپ زدن در اطراف روستا و با ایجاد سر و صدا و موسیقی بلند آرامش شب کویر، حیات وحش و جامعه محلی را بهم میزنند.

فراموش نکنیم که برای مدتی کوتاه مهمان کویر هستیم  و کویر در عین سکوت و آرامش و زیبایی خانه مردمانی اصیل است. کویر زیستگاه حیات وحش و گونه های گیاهی بسیاری نیز هست که حضور ما می تواند به راحتی اکوسیستم آن را بر هم زده و حیات جانداران را تهدید کند.

ایجاد سرو صدا و پخش موسیقی با صدای بلند نه تنها آرامش ساکنان نواحی کویری را بر هم می زند که مغایر با فرهنگ بومی منطقه نیز هست.

احترام به جوامع بومی را همیشه و در هر سفری، در راس امور قرار بدهیم چرا که اهمیت به جوامع محلی از ارکان توسعه اکوتوریسم است و اگر غیر از این باشد، سفر ما نه تنها در شمار سفرهای مسئولانه قرار نمی گیرد بلکه مخل آرامش ساکنان اصیل کویر نشین می گردد.

در هر سفر و به هر نقطه ای، زباله های خود را به شهر بیاوریم و در طبیعت رها نکنیم. برای خرید ملزومات و مواد اولیه غذا تا حدممکن از جوامع بومی کمک بخواهیم.

به جای خریدن کالاهای وارداتی بی ارزش از صنایع دستی بومی کشورمان خرید کنیم و سعی کنیم در طبیعت زیبا و بکر کویر حلوان چیزی از خودمان بر جای نگذاریم جز خاطرات ماندگار سفری خوب.

سید حمید سجادی

همیشه آرزو داشتم یک مرجع گردشگری برای شهرستان طبس می بود تا علاوه بر معرفی مناطق تفریحی و گردشگری ، توریست ها و مسافرین عزیزی که به این شهرستان سفر می کنند با کمترین هزینه در این شهر اقامت کنند و خاطرات خوبی از این شهر داشته باشند. آن آرزو، اکنون، " وب سایت طبس گردی " نام دارد.

خبر های مرتبط


نظرات